Outsourcing usług, które nie są ściśle związane z profilem działalności przedsiębiorstw, zyskuje coraz większą popularność prowadzących rygorystyczną analizę kosztową w biznesie jak w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii i w coraz większym stopniu w Polsce. Należy zwrócić uwagę na fakt, że celem firm nie jest posiadanie produktów, maszyn czy urządzeń, a wynajmowanie po optymalnej cenie funkcji jakie mają być zaspokajane za ich pośrednictwem.
„Czy kupujesz windę kiedy chcesz przemieścić się pomiędzy piętrami?”
Podstawową zaletą oddania swojej floty w ręce firmy specjalizującej się w sprzęcie przeładunkowym, czyli outsourcing floty, jest zapewnienie potrzeb transportowych przy koncentracji na głównej działalności przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie zapewnia wymierną przewagę nad wariantem zakupu sprzętu.
- Stały element kosztów w planach finansowych nawet do 72 miesięcy- przewidywalność wydatków oraz ich liniowy charakter (wszystkie opłaty ujęte są w miesięcznych ratach)
- Brak potrzeb organizacji służb utrzymania i napraw wynajmowanego sprzętu (koszty rzeczowe i osobowe)
- Precyzyjna kontrola kosztów związanych z flotą maszyn- rata najmu, która pozostaje niezmienna w całym okresie trwania umowy
- Rozliczanie opłat za wynajem w koszty uzyskania przychodu co bezpośrednio wpływa na wysokość podatku dochodowego
- Brak konieczności angażowania kapitału początkowego (w tym ewentualnych zaliczek) na zakup wózków – zaoszczędzone środki finansowe mogą być angażowane w inne projekty
- Nienaruszanie zdolności kredytowej
- Możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu użytkowania pojazdu – zgodnie z ustawą o podatkach od towarów i usług
- Dostarczamy wózki fabrycznie nowe
- Redukujemy czas przestojów oraz związane z nimi koszty. Jako firma udzielająca najmu jesteśmy odpowiedzialni za naprawy oraz zapewnienie sprzętu zastępczego. Oznacza to zmniejszenie do minimum ryzyka związanego z przestojami
- Kompleksowa obsługa techniczna - naprawy, przeglądy, wymiany płynów oraz materiałów eksploatacyjnych, przeprowadzimy procesy związane z dopuszczeniem sprzętu przez Urząd Dozoru Technicznego
- Ujednolicenie floty poprzez zapewnienie wózków jednego producenta. Ma to bezpośredni wpływ na organizację i bezpieczeństwo pracy
- Po zakończonym okresie najmu i zawarciu umowy na kontynuowanie najmu wymieniamy maszyny na fabrycznie nowe
- Odpowiedzialność za sprawność dostarczonego sprzętu spoczywa na nas
Większość firm nie prowadzi szczegółowej analizy kosztów ponoszonych na utrzymanie floty sprzętu przeładunkowego w całym cyklu życia (TCO*) w związku z czym rzeczywiste koszty posiadania takiej floty nie są w tych firmach właściwie uchwycone i znane. Nawet powierzchowna analiza kosztów utrzymania i naprawy sprzętu, przeprowadzona uproszczonymi metodami, niemal w każdym przypadku kończy się olbrzymim zaskoczeniem dla użytkownika. Po przeprowadzeniu analizy okazuje się, że rzeczywisty koszt ponoszony na zakupiony sprzęt przeładunkowo-transportowy był wielokrotnie wyższy od oczekiwanego przez przedsiębiorcę.
POSIADANIE |
WYNAJEM |
Posiadanie pochłania kapitał - lepiej wykorzystać go w innych obszarach Twojej firmy |
Nie wymaga zaangażowania znaczącego kapitału początkowego |
Posiadanie wymaga ponoszenia kosztów eksploatacji i ewentualnych napraw |
Koszty eksploatacji i ewentualnych napraw są zawarte w comiesięcznej racie najmu |
Posiadanie wymaga angażowania dodatkowych etatów, magazynów |
Wynajem nie wymaga angażowania dodatkowych zasobów |
Koszty eksploatacji są zmienne co sprawia, że prognozowanie jest trudne |
Stała wysokość raty najmu pozwala na dokładne prognozowanie |
Zmieniają się oczekiwania wobec sprzętu, technologia, a zamiana na nowy kosztowna |
Po okresie trwania umowy istnieje możliwość wymiany sprzętu na fabrycznie nowy |
Występują problemy związane z upłynnieniem zużytego sprzętu |
Brak problemów związanych z upłynnieniem sprzętu |